00001.jpg0001.jpg001.jpg01.jpg02-ok.jpg03.jpg04.jpg05-ok.jpg06.jpg07.jpg08-ok.JPG

A Jézus Szíve Jezsuita Templom orgonáját 1894-ben építették, ám már az 1909-es szentelésre teljes egészében átalakították, s ebben a formájában a temesvári Wegenstein-gyár egyik mesterműve lett. Az orgonát 1954 és 2013 között további hat alkalommal alakították át, a rózsaablakot eltakarva hátratolták és kibővítették, szinte minden részegységét lecserélték, regisztereinek hangzását megváltoztatták. A számtalan, egyre kevésbé alapos és igényes átalakítás eredményeként mai formájában a hangszer az utolsókat rúgja: elektronikája elöregedett, többször módosított hangzásképe nem tükröz valódi művészi koncepciót.

A hangszer 2019. január 13-án éjszaka szólalt meg utoljára teljes felújítása előtt. Az este fél tízkor kezdődő koncert négy blokkból állt. Elsőként a szó szoros értelmében telt házas Jezsuita Nyolcason is közreműködő Horváth Márton Levente orgonaművész-zeneszerző szakrális műveiből hallhatunk válogatást a komponista és Seleljo Erzsébet klasszikus szaxofonművész előadásában. A második félóra főszereplője Martin Sturm sokszoros versenygyőztes fiatal német orgonista volt, aki a legendás Mélies-némafilmre, Az utazás a Holdban című negyedórás mozira improvizált. (Az erre az estére kölcsönzött hatalmas mozivásznon a film előtt és után a karzaton játszó művészeket lehetett közeli élőképen követni). Őt a felújítás során szakértőként is közreműködő Szabó Balázs orgonaművész, jezsuita öregdiák követte, aki Johann Sebastian Bach közkedvelt d-moll toccata és fugáját szólaltatta meg, illetve hangzó illusztrációk segítségével röviden bemutatta az orgona leromlott állapotát, és a tervezett munkálatokat. A koncert közben a vasárnap esténként szokásos forralt bor mellé frissen sült farsangi fánkkal is kedveskedtek a templom önkéntesei a kertben.

Már késő éjszaka az ez alkalommal háromfősre bővülő 4 Méter Duó, azaz Premecz Mátyás Hammond-orgonista, Badics Márk (dob) és Kováts Gergő (szaxofon) adott fergeteges hangulatú akusztikus jazzkoncertet. Végül az est záróakkordjaként éjfélkor egy fohász, és – az utolsó percekig kitartó, ekkorra már másfélszáz fősre olvadt közönséggel közösen elénekelt - utolsó hálaadó éneket követően Burik Gábor kántor jelképesen lekapcsolta a hangszert. A zenei blokkok között Végh Dániel kulturális menedzser röviden összefoglalta az orgonaprojekt főbb állomásait, illetve bemutatta a fellépő művészeket és műsorukat, Horváth Árpád SJ templomigazgató pedig a 2017 késő őszén indított síp örökbefogadási akcióról beszélt, elmondta, hogy miért helyes több, mint százmillió forintot költeni az orgonára (példának okáért közösségi programok helyett), és kifejtette, hogyan és miért szabad jazz-zenét játszani és hallgatni egy templomban.

Másnap reggel hétkor már a bontást kezdte meg az orgonaépítők, s a Faragó Attila által vezetett csapat öt nap alatt végzett is a hangszer elszállításával. Munkájuk nyomán napról napra bontakozott ki az orgonaszekrény takarásából a templom pompás rózsaablaka, melyből terveink szerint a helyreállítást követően jóval több látszik majd, mint eddig. (A rozetta elől elbontott sípokat lehet örökbe fogadni.) A tervek szerint nyárra elkészül az új – az 1909-es eredeti mintájára készülő – szentély játszóasztal, s egy éven belül visszakerülhet a helyére a kívül-belül megújult, s stílushűen, de a mai kor színvonalán és kimagasló minőségben bővített Wegenstein-orgona. A teljes projekt mintegy 120 millió forintból valósul meg a Csávossy-program keretében, az Emberi Erőforrás Minisztériuma által biztosított központi fejlesztési forrásból, a Nemzeti Kulturális Alap és a Józsefvárosi Önkormányzat, valamint az adományozók támogatásával. A helyreállítást és bővítést Hajdók Judit orgonaművész tervei alapján, Szabó Balázs orgonaszakértő irányításával az Aeris Orgona Kft. végzi. Az átmeneti időszakban a Párbeszéd Háza digitális orgonája szól a szentélyből.

Ide kattintva lehet Orbán Gellért és Mohai Balázs az orgonabúcsúztató éjszakáról készített fotóit megtekinteni.

Joomla templates by a4joomla